Tirsdag 27. august

 

Nasjonalmuseet/Mellomstasjonen

 

17.00–18.30

Dobbeltkontrakten hos Karl Ove Knausgård

Med Poul Behrendt

For en umiddelbar betraktning finnes det neppe noe så fjernt fra dobbeltkontrakten som Karl Ove Knausgårds Min kamp. De ganger underveis, hvor forfatteren innfører en større eller mindre fiksjon, sørger han også for selv å punktere den. Ikke desto mindre inngår der tre klart dobbeltkontraktslige grunnelementer i Min kamp:

 

1. Den dobbelte utsigelse

Dobbeltkontrakten hos Knausgård finnes ikke så meget på begivenhetenes, som på fortellermåtenes nivå. Han har i Min kamp skapt en revolusjonerende ny prosa i første person, som får hans lesere til gang på gang å ta feil av, hvem det er som tenker og taler. De tror, det er forfatteren. Men det er hans egen datidige «karakter» i handlingens øyeblikk, fortalt i første person som var det i tredje. Det er dette fiktive og magiske «nærvær», der har holdt klodens lesere fast over hundrevis av begivenhetsfattige sider. 

 

2. Det dobbelte møte

Til gjengjeld vet leserne intet om den fullstendige omlegning av verket (og tredoblingen av dets omfang), der på forlagssjefens initiativ ble iverksatt et halvt år innen utgivelsen. Kulminerende i siste øyeblikk med innsettelsen av en overrumplende «begivenhetsklynge» ved hele verkets vendepunkt, som samtidig forvandlede anden bog fra en lidt forkommen historie til en religiøs epifani. En dobbeltkontrakt, altså, der først ble røpet to år og tre tusen sider senere.

 

3. Den dobbelte avskjed

En dobbeltkontrakt i klassisk forstand blev det derimot, da Knausgård i foråret 2013 besluttede sig for at besegle sitt gjennombrudd som verdensberømt forfatter med unnfangelsen av parets fjerde barn. Det «selvbedrag» (med hans egne ord), han derved utsatte seg for, så han seg tre år senere nødt til å forvandle til et leserbedrag, da han i sommeren 2016 brød sitt løfte om aldri mer å skrive roman om kone og barn. 

 

Poul Behrendt har i over førti år været ansatt ved Institutt for Nordiske Studier og Språkvitenskap på Københavns Universitet. Bag seg har han et forfatterskap, som gjennom fire årtier har utfordret grensene mellom virkelighet og fiksjon. Første gang i bestselgeren Bissen og Dullen (1984) om 68-generationens oppgjør med seg selv. Andre gang i pseudo-biografien Djævlepagten 1–2 (1995) om dokumentaristen Thorkild Hansens fiksjonaliseringer av sitt eget liv. Tredje gang i Dobbeltkontrakten (2006) som et programmatisk brudd med modernismens og realismens konvensjonelle kunstoppfattelser. Redaktør av tidsskriftet Kritik 1977–1987 og kritiker ved Weekendavisen 1992–2002. Tildelt Georg Brandes Prisen samt Weekendavisens Litteraturpris 1985.

 

Etter foredraget møter Behrendt Frode Saugestad til en samtale. Saugestad er forfatter og litteraturviter med en doktorgrad i litteraturvitenskap og har jobbet mye med den moderne romanen som sjanger.

http://nasjonalmuseet.no/no/utstillinger_og_aktiviteter/arrangementer/mellomstasjonen/LitteraturOslo%3A+Dobbeltkontrakten+hos+Karl+Ove+Knausgård.b7C_wRDSXD.ips

https://www.facebook.com/events/694668834338246/

 

Kunstnernes Hus

19.00–22-00

Kinesisk bordtennis & En forårsdag i helvede

Av Jørgen Leth 

 

Jørgen Leth regnes av mange som en av de største filmkunstnerne i Europa. Mest kjent i de senere år for samarbeidet med Lars Von Trier omkring filmen De fem benspænd. Leth er også poet, og det er i mange av hans ikoniske sportsdokumentarer at poeten kommer best frem. Leth var lei av alle klisjeene sportsjournalistikken led under, og han ønsket å skildre de indre psykologiske dramaene utøverne imellom. Dette viser kanskje aller best i Leths filmer om sykling, en idrett som har fascinert Leth et helt liv, og han var i omkring førti år. ekspertkommentator på Tour de France for dansk TV. 

 

Filmene preges av Leths analyse av sykkelløpene som klassisk gresk drama, her møter vi mytologiske karakterer, helter og skurker som leverer enestående prestasjoner, om reiser til toppen av verden og de påfølgende dramatiske fall.

 

Kinesisk bordtennis (1972) er den første dokumentarfilmen som viser Kina som idrettsnasjon på den internasjonale scenen etter mange år med isolasjon. Enkel og eksperimenterende i stilen forteller filmen om kinesernes spesielle stil og spillets enorme hastighet. Med Leths poetisk tilnærming sitter vi igjen med et klart bilde av hva som gjør bordtennis til det spesielle særegne og vakre spillet det er.

 

En forårsdag i helvede (1976) følger Paris-Roubaix, det mange mener er det mest prestisjefulle og tøffe sykkelløp i verden, og Leth tar tilskueren med på innside av de ulike lagene, vi møter sykkelverdens største stjerner, og får deres hemmeligheter og taktiske valg for å mestre de fryktede brosteinspartiene som avslutter løpet. Med hele 27 kameraer plassert omkring i løypa fanger Leth det unike dramaet som utspiller seg mellom flere av sykkelverdens største ryttere. Helvete i Nordsom løpet kalles er omkring 280 km blodslit og det er bare de smarteste, tøffeste og aller beste rytterne som vinner det største av vårens klassikere.

 

Som et lite oppspill til har vi samlet en meget kompetent gjeng for å snakke om sykling og mote, mat og drikke, og ikke minst alle de uskrevne og skrevne reglene man må kjenne om man vil kalle seg cykelist.

Ragnhild Brochmann er kunst-og motekulturhistoriker, skribent og illustratør, og mange kjenner henne som Morgenbladets Estetiker. En spørsmål-og-svarspalte hvor alle former for visuell kultur er gjenstand for dyptpløyende og humoristisk analyse – ikke minst den historisk trivialiserte moten. Ragnhild har markert seg som en annerledes kulturkommentator og gjester ofte radio og tv. Hennes første design-TV-serie TING!, laget med kollega Anita Reinton Utgård, kommer på NRK til høsten.

 

Henrik Orre er kokken som gjorde sykling og mat til sitt levebrød. Henrik har snart 20 års erfaring som kokk, og har arbeidet på noen av Skandinavias aller beste restauranter. Bla 4 år som kjøkkensjef på Mathias Dahlgren i Stockholm med to stjerner i Guide Michelin. Siden 2011 har Henrik jobbet som frilans kokk. Henrik vokste opp med i en familie der sykling sto sterkt, med en far og bror som begge er Norgesmestere på landevei. Fra 2013–2017 jobbet Henrik som kokk det britiske sykkellaget Team Sky. Henrik har også skrevet tre bøker med mat og sykkel som tema, Velochef. Totalt er det kommet tre bøker i serien. Nå er Henrik tilbake i Oslo og klar til å åpne The Service Course sammen med Jonas Strømberg.

 

Jonas Strømberg – den gamle skihopperen som fant sykkel og ble solgt. Jonas har jobbet i sportsbransjen og med sykler i 15 år. Vært aktiv på amatørscenen for sykkel i mange år. Gjennom sykkelbutikken han har drevet har han møtt det meste av sykkeltyper og fått æren av å sykle mount ventoux med Sean Kelly og Chris Froom for Eurosport. Jonas har vært ekspertkommentator for TV2, Eurosport og NRK under store sykkelritt. Den store interessen for utstyr, sykkelmote og sykling ble til en liten miniserie på TV2, hvor det ble forklart alle typer uskrevne regler i denne fantastiske sporten. Nå aktuell med ny butikk, The Service Course, sammen med mangeårig venn og kokk, Henrik Orre.

 

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

 

19:00 Kinesisk bordtennis

19:20 Samtale mellom Ragnhild Brochmann, Henrik Orre og Jonas Strømberg

 

20:00 En forårsdag i helvete

https://www.facebook.com/events/337934693778511/

https://kunstnerneshus.no/kino/jorgen-leth

 

 

 

Onsdag 28. august

 

Nationaltheatret

18.00–19.00

Forbudt kjærlighet

Samtale mellom Inger Merete Hobbelstad og Hilde Østby og Peder Kjøs.

 

Forbudt kjærlighet er kanskje det mest omtalte tema i litteraturhistorien, fra det antikke Hellas og Homers Illiaden og helt frem til vår egen tid. Det kan være mange hindre for denne kjærligheten, klasse eller raseskiller, religion og kulturforskjeller, store aldersforskjeller eller homofili for å nevne noen få. Mange tenker kanskje på Romeo og Julie når de hører snakk om 

forbudt kjærlighet i litteraturen, og det med rette. Høsten 2019 har Nationaltheatret to store oppsetninger som omhandler vanskelig og forbudt kjærlighet, Romeo og Julie og Forelsket i Shakespeare som er basert på den romantiske komedien Shakespeare in love. Som en innledning til forestillingen om Romeo og Julie inviterer vi til en teatersalong i samarbeid med Nationaltheatret og spør blant annet om Romeo og Julie kanskje ikke er en kjærlighetshistorie, men egentlig bare er en tredagers affære mellom to ungdommer på tretten og sytten år som resulterer i seks dødsfall? 

 

Inger Merete Hobbelstad, litteraturviter, kommentator i Dagbladet og forfatter av essaysamlingen Å leve med Shakespeare.

 

Hilde Østby er forfatter og kritiker i Aftenposten. Hun er litteraturviter med en master om Shakespeare.

 

Peder Kjøs er psykolog og har nylig utgitt boken Angst. Kjøs er også programleder for serien Jeg mot meg og Hos Peder på NRK.

 

Torsdag 29.august

 

Deichman bibliotek Majorstua

18.00–19.00

Med bildeboka som lykt inn i mørke rom

Gro Dahle

 

Hvordan snakker vi med barna våre om vonde og vanskelige tanker og følelser? Og hvordan kan litteraturen bli en fin bro mellom voksne og barn for å håndtere ting vi ofte ikke våger å snakke om. Med utgangspunktet i bildebøkene Sinna Mann fra 2002 som handler om familievold, og 

Blekkspruten fra 2016 som tar for seg incest og seksuelt overgrep, leser og forteller forfatter Gro Dahle om hvordan hun bruker boka som et redskap til å gi barn et språk for vanskelige og vonde følelser. Hvorfor skrive om slike forferdelige ting? Er det heldig eller uheldig for barn å måtte forholde seg til slikt? Hvorfor bruke bildeboka til å ta opp vanskelige og vonde emner? Hvor mye pedagogikk og psykologi tåler en bildebok?

 

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

https://www.facebook.com/events/627956031030974/

 

 

Fredag 30. august

 

Nasjonalmuseet

17.00–18.00

Poesitid: Med Theis Ørntoft, Erlend O. Nødtvedt, Sondre Bjørgum og Tone Hødnebø

 

Møt den danske poeten Theis Ørntoft i samtale med kollega og oversetter Erlend O. Nødtvedt. Dikt 2014 handler blant annet om hvordan det kjennes å være i live i starten av et årtusen, på 

kanten av sammenbrudd og subjektivitet. Med et billedspråk og fandenivoldsk tone uttrykker diktene avmakt, resignasjon, krisefølelse og katastrofebevissthet. Men det svartsynte jeg i diktet møter fortvilelsen både usentimentalt og med stor humor. Dikt 2014 kaster leseren hodestups inn i apokalypsen, og vil garantert både skremme, fascinere og underholde. Etter samtalen vil Tone Hødnebø lese dikt. Sondre Bjørgums nye diktsamling Utan dekning utkommer i september og her vil vi få høre noen av diktene i den kommende boka. Og så vil også både Ørntoft og Nødtvedt lese fra sine seneste diktsamlinger. 

 

Theis Ørntoft debuterte i 2009 med diktsamling Yeahsuiten som ham ble tildelt Danmarks største debutantpris Munch-Christensens Kulturlegat. I 2014 kommer Dikt2014 og i 2018 utgir han romanen Solar.

 

Erlend O. Nødtvedt debuterte med diktsamlingen Harudesi 2008. Siden har han utgitt diktsamlingene Bergens beskrivelse (2011) og Trollsuiten (2014). Høsten 2019 utkommer en ny diktsamling ved navn Slekter.

For diktsamlingene har han vunnet priser som Ung Poesi-prisen i 2008, Bergensprisen i 2011, Bjørnsonstipendet i 2012, Bokhandlerforeningens forfatterstipend i 2015 og Premio Ostana i 2017. Høsten 2017 ga Nødtvedt ut sin første roman Vestlandet. Nødtvedt ble kåret til en av de ti fremste unge, norske forfatterne av Morgenbladet og Norsk Litteraturfestival i 2015.

 

Sondre Hallvardson Bjørgum er dokumentarfilmskaper og poet. Hans debuterte med diktsamlingen Fyrste gong me møtest som snø – ei nedteljing (2017). Hans andre diktsamling Utan dekning kommer ut høsten 2019.

 

Tone Hødnebø regnes som en av våre fremste poeter og debuterte med diktsamlingen Larm i 1989, og har utgitt seks diktsamlinger, i tillegg til en poetikk. Hun har gjendiktet et utvalg av Emily Dickinsons dikt, Skitne lille hjerte (1995/revidert 2015), og Glass, ironi og gud (2014) av den kanadiske forfatteren Anne Carson. Å snu verden inn mot verden (2019) er en samling av Hødnebøs seks første diktsamlinger. Hun ble i 2018 tildelt både Gyldendalprisen og Triztan Vindtorn poesipris.

 

 

Deichman bibliotek Grünerløkka

19.00–20.00

Økolitteratur

Om natur og miljø i samtidslitteraturen

Med den danske forfatteren Theis Ørntoft.

 

Denne fredagen foregår det store klimabrølet i Oslo. Det vil vi markere med en samtale med den danske forfatteren og poeten Theis Ørntoft og Erland Kiøsterud. Etter å ha utgitt to diktsamlinger utgav han  2018 utgav romanen Solar som på mange måter er en skrekkfortelling om når mennesket forsvinner fra planeten og krypdyrene overtar vår plass. Vi følger hovedpersonen Theis og hans reise gjennom skoger, nattklubber og helsestudio, det er en historie om kjærlighet, dyriske underverdener, sex og sollys. Kort sagt en dystopisk generasjonsroman, en hallusinerende 

roadtrip og en rundreise inn i krypdyrhjernen.

 

Ørntoft vil møte en av våre mest markante forfattere til samtale. Erland Kiøsterud debuterte i 1973 med romanen Sår som aldri gror. Han har siden skrevet en rekke romaner og romansuiter. Kiøsterud har mottatt Gyldendals legat, og for Det første arbeidet (2005) mottok han Riksmålsforbundets litteraturpris 2005. I 2012 mottok han Ypsilon-prisen for romanen Mimina. Hans dyptborende romaner har gitt ham en helt spesiell posisjon i norsk samtidslitteratur. Kiøsteruds siste bok, Stillhetens økologi består av syv essay som på ulike måter går inn i vår tids store spørsmål: Hvordan skal vi tenke og handle i møte med klimatrusselen? Erland Kiøsterud skriver om nødvendigheten av å se oss selv utenfra og erkjenne den økologiske krisen vi har skapt som del av oss selv – vår egen kropp, våre tankemønstre og fortellinger. Skrivemåten i Stillhetens økologi er dels analytisk, dels personlig, og på elegant og aktsomt vis knytter Kiøsterud etiske og eksistensielle spørsmål om forholdet mellom menneske og natur til egen oppvekst og eget forfatterskap.

 

 

Lørdag 31. august

Nationaltheatret

16.30–17.30

Teatersalong med den Pulitzer-prisvinnende dramatikeren Ayad Akthar

 

Møt dramatiker Ayad Akhtar før norgespremieren på hans stykke Krenket, i samtale med journalist Mah-Rukh Ali.

 

I forkant av norgespremieren på Krenket (med originaltittelen Disgraced), i regi av Marit Moum Aune, inviterer vi publikum til en samtale mellom stykkets Pulitzer-prisvinnende dramatiker Ayad Akhtar og den erfarne journalisten og forfatteren Mah-Rukh Ali.

 

Ayad Akhtar er født i 1970 og er amerikansk dramatiker, romanforfatter, filmmanusforfatter og skuespiller. Han vokste opp i Milwaukee i Wisconsin og har foreldre av pakistansk opprinnelse. I tillegg til å være dramatiker har han også bakgrunn som skuespiller og  er medmanusforfatter av filmen The War Within, som han også spilte hovedrollen i. I 2011 spilte han i HBO-filmen Too Big to Fail. Akhtar har skrevet flere skuespill og er mest kjent for Krenket, som han mottok Pulitzer-prisen for i 2013. Stykket ble også nominert til Tony Award for beste skuespill. I sesongen 2015/2016 var Krenket det mest oppførte skuespillet i USA.

 

Akhtar skriver om temaer som kjærlighet, ansvar, økonomi, innvandring, kultur og identitet og er kjent for å utfordre amerikaneres fordommer knyttet til religiøs og kulturell bakgrunn – og islam spesielt. Hans roman American Dervish, Begynnelsen på et farvel, er oversatt til norsk og utgitt på CappelenDamm (2012). Boken har av flere blitt betegnet som den første virkelige muslimsk-amerikanske romanen.

 

Mah-Rukh Ali er forfatter, redaktør og en av Norges mest velrennomerte journalister, med erfaring fra både avis, TV og radio. De fleste kjenner henne fra hennes tid i NRK og TV2 – i sistnevnte kanal var hun nyhetsanker i ti år. Ali har en master i internasjonal politikk og diplomati fra SOAS i London, en bachelor i journalistikk, sosiologi og islamske studier fra Punjab University i Lahore og journalistutdannelse fra Høgskulen i Volda. Hun har også forsket på terrorgruppen IS (ved University of Oxford), som høsten 2015 resulterte i boken Trusselen fra IS. I fjor kom hun ut med boken Iran og det nye Midtøsten.

 

Teatersalongen er gratis og åpen for alle. Meld deg på for å sikre deg plass. Sitte- og ståplasser til publikum. Samtalen vil foregå på engelsk.

 

https://www.nationaltheatret.no/hva-skjer/salonger/teatersalong-med-ayad-akthar/

 

  • LitteraturOslo er en uavhengig litteraturfestival som arrangeres i Oslo siste uken i august.

  • Oslo regnes i dag av mange som en av de mest spennende storbyene i verden, med en rivende utvikling både når det gjelder byplanlegging, nyskapende oppstarts og innovasjonsmiljøer, spennende og særegen matkultur og ikke minst et rikholdig kulturliv. Derfor er det av avgjørende betydning at Oslo får sin egen litteraturfestival.

  • Med utgangspunkt i tidligere arrangementer som Norsk-Amerikansk litteraturfestival ogThe Big O ønsker vi å ta hele byen i bruk, ogsamler derfor flere av byens ledende kulturinstitusjoner til et bredt samarbeid for å bygge broer mellom ulike deler av kulturlivet.

  • I år deltar Kunstnernes Hus, Nationaltheatret, Nasjonalmuseet og Deichman bibliotek i samarbeidet.