Nasjonalmuseet/Mellomstasjonen

 

Tirsdag 27. august

 

17.00–18.30

Dobbeltkontrakten hos Karl Ove Knausgård

Med Poul Behrendt

For en umiddelbar betraktning finnes det neppe noe så fjernt fra dobbeltkontrakten som Karl Ove Knausgårds Min kamp. De ganger underveis, hvor forfatteren innfører en større eller mindre fiksjon, sørger han også for selv å punktere den. Ikke desto mindre inngår der tre klart dobbeltkontraktslige grunnelementer i Min kamp:

 

1. Den dobbelte utsigelse

Dobbeltkontrakten hos Knausgård finnes ikke så meget på begivenhetenes, som på fortellermåtenes nivå. Han har i Min kamp skapt en revolusjonerende ny prosa i første person, som får hans lesere til gang på gang å ta feil av, hvem det er som tenker og taler. De tror, det er forfatteren. Men det er hans egen datidige «karakter» i handlingens øyeblikk, fortalt i første person som var det i tredje. Det er dette fiktive og magiske «nærvær», der har holdt klodens lesere fast over hundrevis av begivenhetsfattige sider. 

 

2. Det dobbelte møte

Til gjengjeld vet leserne intet om den fullstendige omlegning av verket (og tredoblingen av dets omfang), der på forlagssjefens initiativ ble iverksatt et halvt år innen utgivelsen. Kulminerende i siste øyeblikk med innsettelsen av en overrumplende «begivenhetsklynge» ved hele verkets vendepunkt, som samtidig forvandlede anden bog fra en lidt forkommen historie til en religiøs epifani. En dobbeltkontrakt, altså, der først ble røpet to år og tre tusen sider senere.

 

3. Den dobbelte avskjed

En dobbeltkontrakt i klassisk forstand blev det derimot, da Knausgård i foråret 2013 besluttede sig for at besegle sitt gjennombrudd som verdensberømt forfatter med unnfangelsen av parets fjerde barn. Det «selvbedrag» (med hans egne ord), han derved utsatte seg for, så han seg tre år senere nødt til å forvandle til et leserbedrag, da han i sommeren 2016 brød sitt løfte om aldri mer å skrive roman om kone og barn. 

 

Poul Behrendt har i over førti år været ansatt ved Institutt for Nordiske Studier og Språkvitenskap på Københavns Universitet. Bag seg har han et forfatterskap, som gjennom fire årtier har utfordret grensene mellom virkelighet og fiksjon. Første gang i bestselgeren Bissen og Dullen (1984) om 68-generationens oppgjør med seg selv. Andre gang i pseudo-biografien Djævlepagten 1–2 (1995) om dokumentaristen Thorkild Hansens fiksjonaliseringer av sitt eget liv. Tredje gang i Dobbeltkontrakten (2006) som et programmatisk brudd med modernismens og realismens konvensjonelle kunstoppfattelser. Redaktør av tidsskriftet Kritik 1977–1987 og kritiker ved Weekendavisen 1992–2002. Tildelt Georg Brandes Prisen samt Weekendavisens Litteraturpris 1985.

 

Etter foredraget møter Behrendt Frode Saugestad til en samtale. Saugestad er forfatter og litteraturviter med en doktorgrad i litteraturvitenskap og har jobbet mye med den moderne romanen som sjanger.

http://nasjonalmuseet.no/no/utstillinger_og_aktiviteter/arrangementer/mellomstasjonen/LitteraturOslo%3A+Dobbeltkontrakten+hos+Karl+Ove+Knausgård.b7C_wRDSXD.ips

https://www.facebook.com/events/694668834338246/

Fredag 30. august

 

17.00–18.00

Poesitid: Med Theis Ørntoft, Erlend O. Nødtvedt, Sondre Bjørgum og Tone Hødnebø

 

Møt den danske poeten Theis Ørntoft i samtale med kollega og oversetter Erlend O. Nødtvedt. Dikt 2014 handler blant annet om hvordan det kjennes å være i live i starten av et årtusen, på kanten av sammenbrudd og subjektivitet. Med et billedspråk og fandenivoldsk tone uttrykker diktene avmakt, resignasjon, krisefølelse og katastrofebevissthet. Men det svartsynte jeg i diktet møter fortvilelsen både usentimentalt og med stor humor. Dikt 2014 kaster leseren hodestups inn i apokalypsen, og vil garantert både skremme, fascinere og underholde. Etter samtalen vil Tone Hødnebø lese dikt. Sondre Bjørgums nye diktsamling Utan dekning utkommer i september og her vil vi få høre noen av diktene i den kommende boka. Og så vil også både Ørntoft og Nødtvedt lese fra sine seneste diktsamlinger. 

 

Theis Ørntoft debuterte i 2009 med diktsamling Yeahsuiten som ham ble tildelt Danmarks største debutantpris Munch-Christensens Kulturlegat. I 2014 kommer Dikt2014 og i 2018 utgir han romanen Solar.

 

Erlend O. Nødtvedt debuterte med diktsamlingen Harudesi 2008. Siden har han utgitt diktsamlingene Bergens beskrivelse (2011) og Trollsuiten (2014). Høsten 2019 utkommer en ny diktsamling ved navn Slekter.

For diktsamlingene har han vunnet priser som Ung Poesi-prisen i 2008, Bergensprisen i 2011, Bjørnsonstipendet i 2012, Bokhandlerforeningens forfatterstipend i 2015 og Premio Ostana i 2017. Høsten 2017 ga Nødtvedt ut sin første roman Vestlandet. Nødtvedt ble kåret til en av de ti fremste unge, norske forfatterne av Morgenbladet og Norsk Litteraturfestival i 2015.

 

Sondre Hallvardson Bjørgum er dokumentarfilmskaper og poet. Hans debuterte med diktsamlingen Fyrste gong me møtest som snø – ei nedteljing (2017). Hans andre diktsamling Utan dekning kommer ut høsten 2019.

 

Tone Hødnebø regnes som en av våre fremste poeter og debuterte med diktsamlingen Larm i 1989, og har utgitt seks diktsamlinger, i tillegg til en poetikk. Hun har gjendiktet et utvalg av Emily Dickinsons dikt, Skitne lille hjerte (1995/revidert 2015), og Glass, ironi og gud (2014) av den kanadiske forfatteren Anne Carson. Å snu verden inn mot verden (2019) er en samling av Hødnebøs seks første diktsamlinger. Hun ble i 2018 tildelt både Gyldendalprisen og Triztan Vindtorn poesipris.